25 nov. 2017

VOLDOENDE SLAAP ESSENTIEEL VOOR MENSEN MET DIABETES

Diabetes kent vele factoren die de ziekte kunnen verminderen of verergeren. Als één van de weinige chronische ziektes is het eigen gedrag zó sterk van invloed op het verloop van diabetes, zowel in negatieve als in positieve zin.

De invloed van slaap op diabetes en vooral op de bloedsuikerspiegel is sinds enkele jaren in opkomst als onderwerp voor wetenschappelijk onderzoek. Er lopen wereldwijd een aantal onderzoeken naar de invloed van slaap op diabetes en we willen hier niet op de onderzoeken naar het gedrag van bloedglucose- en gerelateerde hormonen vooruit lopen. Wel willen we u attent maken op een aantal zaken die al wel bewezen zijn en waar u als diabeticus of iemand met diabetes in uw omgeving baat bij kan hebben.

Het is onomstotelijk bewezen dat de kans op diabetes verdubbelt bij mensen die structureel 5 à 6 uur slaap per nacht krijgen. Volgens een onderzoek van dr. Eve Cauter van de universiteit van Chicago kan enkele dagen slaaptekort er al voor zorgen dat de gevoeligheid voor insuline voor langere tijd omlaag gaat. Gedurende die tijd zijn je insulinewaardes sterk verhoogd. Dat is dus oppassen geblazen voor diabetici, dus vooral.... op tijd naar bed!

Hoewel de slaapbehoefte tot het 50ste jaar kan blijven afnemen is voor een gezond en uitgerust lichaam rond de 8 uur slaap nodig. Weet u nog dat uw opa of oma u er vroeger op attent maakten dat vooral de uren vóór middernacht het waardevolst waren? De wetenschap onderzoekt steeds vaker de wijsheden in volksgebruiken die van generatie op generatie zijn overgedragen. Het blijkt dat die vaak een grond van waarheid hebben, die later door de wetenschap wordt bevestigd. Ga dus ook eens wat éérder naar bed, dan de gemiddelde Nederlander die er pas om half twaalf in ligt.

Maar opgelet, té lang slapen is ook niet goed. Dat maakt het metabolisme traag en verviervoudigt zelfs de kans op diabetes. De juiste balans ligt dus tussen de 7,5 en 8,5 uur. Deze aanbeveling geldt zowel voor mensen die het risico op diabetes willen verminderen, als mensen met type 1 diabetes en mensen met type 2 diabetes. Iedereen dus eigenlijk! Het belangrijkste is dat u goed naar uw lichaam leert luisteren en de signalen van vermoeidheid erkent. Zeker als je een ziekte hebt die diabetes type 1 of type 2 heet kan het creëren van aan een gezond dag- en nachtritme van levensbelang zijn!

Op de website www.diabetesvoorbij.com en in het boek Diabetes Voorbij leest u er meer over