woensdag 19 januari 2011

MEDITERRAAN DIEET REDUCEERT KANS OP DIABETES MET 50%

Het goede leven komt uit Zuid-Europa. Olijfolie, pesto, verse tomatensaus, sardientjes, vijgen, verse noten, wijn, de meest uiteenlopende Franse, Spaanse en Italiaanse kazen. De schappen liggen er in de Nederlandse supermarkten vol van. Tv commercials die u rustieke beelden van het mediterrane platteland tonen om u over te halen het nieuwste kant en klaar product te kopen vliegen dagelijks over het beeldscherm.

Eigenlijk niet zo gek als je al het wetenschappelijk bewijs leest en ziet van de gezonde invloed die uitgaat van deze Zuid Europese eet- en levens-stijl. Steeds meer studies worden uitgevoerd naar de oorzaken van het achterwege blijven van hart- en vaatziekten en diabetes bij vele ouderen uit de Mediterrane gebieden. Er is niet eens zoveel nodig om wat van dit goede leven toe te voegen aan uw dieet en levensgewoontes.

In Diabetes Care, het maandblad van de Amerikaanse Diabetes Associatie publiceren een tiental Spaanse wetenschappers het resultaat van een 4 jarig onderzoek naar het gebruik van olijfolie en verse noten in de bestrijding van diabetes.

Het resultaat is even simpel als effectief. Laat de kant en klaar producten voor wat ze zijn. Laat ook uw huidige bak- en braad producten voor wat ze zijn, evenals uw sla dressings en andere oliën.

Voeg in plaats daarvan één liter olijfolie per week toe aan uw dieet. Gebruik het om mee te koken, bakken en salades aan te maken en uw kans om diabetes te krijgen neemt met 50% af!


Als u echt niet van olijfolie houdt en u wilt toch de bescherming genieten van een deel van het mediterrane dieet, voegt u dan dagelijks 30 g verse ongebrande noten toe aan uw dieet. Ook het effect van het dagelijks eten van verse noten werd namelijk onderzocht, dit kwam zelfs nog wat beter uit de bus, met iets boven de 50% minder kans op diabetes type 2.

Dit hoeven niet alleen de amandelen te zijn waar we eerder al over schreven, maar het mogen alle verse noten zijn die in de zuidelijke landen groeien, walnoten, hazelnoten, amandelen of pijnboompitten. U hoeft daar-voor niet af te vallen en ook geen centimeter extra van uw plaats te komen. Voelt u niettemin de behoefte om ook de laatste 50% risico uit te sluiten dan kunt u altijd nog een dagelijkse uur wandelen aan uw dagschema toe gaan voegen. Met deze simpele stappen gaat Diabetes zo ook aan u Voorbij!

Lees voor meer informatie het boek Diabetes Voorbij dat u op deze link kunt vinden Diabetes Voorbij

maandag 10 januari 2011

MELK VERLAAGT VERMOEDELIJK KANS OP DIABETES


Dierlijke vetten staan vaak in de aandacht vanwege het verband dat ze schijnen te hebben met hart- en vaatziekten. Recentelijk komen ook meer positieve effecten aan het licht. Met name het positieve effect van melkvet lijkt aangetoond te kunnen worden. Eén effect is dat melkvet het optreden van diabetes type 2 lijkt tegen te gaan. Het minder voorkomen van diabetes bij mensen die veel melk en melkproducten consumeren werd al eerder aangetoond. Wetenschappers konden echter niet goed verklaren welk deel van de melk deze bescherming veroorzaakte. Ze waren vanwege deze onzekerheid terughoudend in het publiceren van deze uitkomsten omtrent de positieve effecten van het nuttigen van melk en melkproducten. Ook omdat het gangbare advies van diëtisten vaak juist gericht is op het verminderen van consumptie van dierlijke vetten. Het lijkt erop dat nu aangetoond is dat het vetzuur trans-palmitoleïnezuur, dat in melkvet voorkomt, verantwoordelijk is voor deze bescherming.

Dit kan voorzichtig geconcludeerd worden naar aanleiding van één van de onderzoeksresultaten uit de Cardiovascular Health Study , CHS, een langlopend onderzoek (sinds 1989) onder 4000 ouderen naar de invloed van hun leef- en eetgewoonten op het ontwikkelen van hart- en vaatziekten.
Het onderzoek naar de effecten van melk en het trans-palmiteïnezuur werd uitgevoerd door de Harvard Universiteit en vond plaats tussen 1992 en 2006. De resultaten werd recent gepubliceerd in Annals of Internal Medicine

Behalve een verminderde kans op diabetes hadden de onderzochten dankzij de hogere trans-palmitoleïnezuur niveaus in hun bloed ook minder vaak obesitas, een betere cholesterol – HDL cholesterol verhouding, minder last van insuline resistentie en minder eiwitten die duiden op ontstekingen.

Het lijkt er dus op dat het aan iedere diabetes patiënt of persoon die in de risicogroep valt en geen melkallergie heeft zeer aan te bevelen om met enige regelmaat melkproducten te nuttigen. Houd wel de gouden regel aan dat alles wat je met mate tot je neemt het meest positieve effect heeft.

Lees ook voor meer informatie het boek Diabetes Voorbij dat u op deze link kunt vinden Diabetes Voorbij

woensdag 5 januari 2011

VOORKOM DIABETES, VOEG AMANDELEN TOE AAN JE DIEET



Is het niet fantastisch hoeveel mogelijkheden er zijn om zelf wat te doen aan je diabetes? En dat nog wel met hele eenvoudige natuurlijke middelen! Neem nu amandelen, die kleine bruine nootjes (of wit als ze gepeld zijn), ze schijnen vol te zitten met weldadige stoffen. Natuurlijk moet je nu niet de hele dag allen maar amandelen gaan zitten eten, maar als aanvulling op je dieet verdienen ze wel een prominente plaats.

In een onderzoek naar het effect van amandelen, werden 65 proefpersonen met pre diabetes of verminderde glucose tolerantie 16 weken lang op een dieet gezet waarbij 20% van de dagelijkse calorie inname uit amandelen bestond. Na de 16 weken bleek de glucoseintolerantie afgenomen te zijn en daarnaast ook de niveaus Van het “slechte” LDL cholesterol verlaagd te zijn. Deze vermindering van het LDL cholesterol is ook positief nieuws voor de hart- en bloedvaten. Het onderzoek werd uitgevoerd door dr. Michelle Wien, voor de University of Medicine and Dentistry of New Jersey. Dr. Michelle Wien is een wetenschapper die zich heeft toegelegd op onderzoek naar het verband tussen diabetes en voeding. Zij is ook lid van de Amerikaanse Diabetes Associatie (ADA).

Naast bescherming tegen diabetes verlagen noten en speciaal amandelen ook het risico op Alzheimer, bepaalde vormen van kanker (darm en blaas), hart- en vaatziekten en galstenen.
Een bijkomend voordeel van amandelen is dat ze de eetlust remmen doordat ze een verzadigd gevoel achterlaten. Voor mensen die gewicht probeert te verliezen kunnen de amandelen ook een steun in de rug zijn om niet teveel te eten. Als je al begonnen bent met het Ketosis Plan dat je gelezen hebt in het boek Diabetes Voorbij, zijn de amandelen een perfecte ondersteuning om een onverhoopt optredend hongergevoel weg te nemen. Zelf heb ik periodes dat ik (biologische) witte amandelen als ontbijt nuttig met wat fruit of fruitsap, heerlijk! Al met al een smakelijk nootje dat je graag aan je dieet wilt toevoegen!

Ontvang het GRATIS Rapport "Diabetes Voorbij" ga daarvoor naar deze link http://www.diabetesvoorbij.com