zaterdag 25 september 2010

BOSBESSEN UITSTEKENDE HULP TEGEN HOGE BLOEDSUIKERSPIEGEL

Als je diabetes of prediabetes hebt ben je vaak afhankelijk van vele verschillende medicijnen. Deze medicijnen geven niet zelden onverwachte en ongewenste bijwerkingen. Iets waar je met een lichaam dat reeds uit balans is, niet op zit te wachten.

Het is dan ook fantastisch nieuws dat je nu ook op natuurlijke wijze je lichaam kunt ondersteunen. Met twee bosbessen smoothies per dag (kan ook van gevriesdroogde bosbessen) kun je je bloedsuikerspiegel weer beter in balans brengen.

Het is in alternatieve kringen al langer bekend dat de bosbes, die in gecultiveerde vorm blauwe bes heet, een gunstige invloed heeft op de opname van bloedsuikersuiker uit de bloedbaan. Nu is er in “The Journal of Nutrition” ook een wetenschappelijk onderzoek dat deze positieve werking bevestigt.

Een groep van 32 mannen en vrouwen proefpersonen van rond de 50 jaar met obesitas en insuline resistentie, die in de risicogroep vallen voor het krijgen van diabetes kregen gedurende 6 weken iedere dag twee smoothies met 22,5 gram bosbessen erin verwerkt. Een controlegroep dronk dagelijks twee smoothies zonder bosbessen.

Na 6 weken was de capaciteit om glucose uit het bloed op te nemen met 10% toegenomen bij 10 van de 15 proefpersonen die de bosbessen smoothies dronken. Bij de controlegroep werd er slechts een verbetering geconstateerd bij 7 van de 17 proefpersonen.

Dit is het eerste onderzoek ter wereld dat op mensen uitgevoerde werd en de positieve werking van bosbessen op de bloedsuikerspiegel en insuline gevoeligheid aantoont. Eerder al werden de positieve effecten van bosbessen op de glucose opname bij muizen geconstateerd.

De resultaten van dit onderzoek zijn extra interessant als je bedenkt dat de proefpersonen in de testperiode geen dieet volgden en er een zelfde eetpatroon op nahielden als voorheen.

In het Boek Diabetes Voorbij stond al vóór de uitkomst van dit onderzoek de heilzame werking van bosbessen beschreven. In het boek “Diabetes Voorbij”, vind je nog veél meer van deze zeer effectieve hulpjes uit de natuur, die u ondersteunen om uw diabetes en hoge bloedsuikerspiegel de baas te blijven als u risico loopt om het te krijgen. Breng ook je moeder, vader, oma, opa, tante, buurman of buurvrouw met Diabetes op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen rondom diabetes.

woensdag 22 september 2010

IN ATLAS DIABETES CHALLENGE VERLEGGEN DIABETEN HUN GRENZEN


Het beklimmen van de hoogste berg van het Atlas gebergte, de Jbel Toubkal,in Marokko. Het vereist een zeer goede conditie en uithoudingsvermogen. Een uitdaging die ook mensen zonder diabetes type 2 al de rillingen over de rug kan laten lopen. Dat is dan ook precies de bedoeling. Bas vande Goor wil met zijn BasvandeGoor Foundation op die manier aandacht vragen voor de rol van sport bij diabetes.

Als ex- prof volleyballer voor het Nederlands team en diabeticus is Bas van de Goor dan ook als geen ander de aangewezen persoon om te laten zien dat je met diabetes niet in een hoekje hoeft te gaan zitten. Sterker nog, door het beoefenen van intensieve sport kunnen de nare gevolgen van diabetes met jaren worden uitgesteld of zelfs uitblijven

Onderzoek wijst uit dat mensen waarbij diabetes type 2 is geconstateerd en die vanaf dat moment de intensiteit waarmee ze bewegen of sporten gaan opvoeren al snel minder medicijnen en/of insuline nodig hebben. Het beoefenen van intensieve sporten zorgt ervoor dat het lichaam de aanwezige bloedsuikers makkelijker opneemt, de glucosereceptoren gaan openstaan en nemen beter bloedsuiker op uit de bloedbaan.

Om deze belangrijke rol van sport te benadrukken en om te laten zien dat je met diabetes gerust topsortprestaties kan leveren organiseert de BasvandeGoor Foundation regelmatig sportkampen, evenementen en uitdagingen voor mensen met diabetes. Zondag 12 september vertrekt hij met een team zeer gemotiveerde sporters en een medisch begeleidingsteam naar Marokko voor de Atlas Diabetes Challenge. Tijdens de beklimming van de berg zal er naast het genot van de sportieve prestatie ook onderzoek gedaan worden naar het effect van bewegen op de bloedsuikerspiegel en algehele gezondheid van een diabeticus. Te denken valt bijvoorbeeld ook aan de invloed van grote hoogte op de bloedsuikerspiegel.

Zo vlak voor de start kwamen de deelnemers afgelopen week nogmaals bijeen in Rotterdam. Daar kregen ze van burgemeester Aboutaleb een hart onder de riem gestoken kregen. Ook vertelde hij over de mooie vergezichten waarom de berg, die een hoogte van 4.167 meter kent, bekend staat.

Hij roemde het doorzettingsvermogen dat de deelnemers ten toon zullen gaan stellen en gaf zijn succes en vertrouwen aan de deelnemers mee, waarbij ook de verschillende ethnische afkomsten van de deelnemers niet onbesproken bleef. Al met al een mooie opsteker op weg naar deze spannende onderneming met de opdracht een kwalitatief leven voor mensen met diabetes.

Op 16 september zal de klim van start gaan, waarna op 23 september de hoogste top bereikt zal worden en de deelnemers op 26 september huiswaarts keren. De voorbereidingen van de deelnemers kun je alvast lezen via href="http://www.atlasdiabeteschallenge.nl">www.atlasdiabeteschallenge.nl

donderdag 9 september 2010

Meer Bewegen en Gezonder Eten Bewezen Effectief bij Bestrijding Diabetes type 2

Diabetes is een sluipende ziekte is die steeds sneller om zich heen grijpt en dat baart zorgen. Zeer verheugend is nu daarom het goede nieuws dat werd gepubliceerd door de Universiteit van Maastricht. Wat al langer vermoed werd door heeft nu ook een wetenschappelijke basis gekregen. Aangetoond is door onderzoekers van de universiteit van Maastricht dat een half uurtje extra bewegen per week de kans op Diabetes met 47% verkleint. De onderzoekers gaan er hierbij wel vanuit dat je dan een gemiddeld beweeg patroon hebt. Beweeg je weinig tot niet in de week dan is minimaal een half uur bewegen per dag vereist. Dat bewegen kun je tot uitdrukking laten komen op verschillende manieren. Het simpelste is om gewoon iedere dag een half uur te wandelen. Zo kun je bijvoorbeeld je boodschappen die je voorheen met de auto of met de fiets deed te voet gaan doen. Of je vraagt de buren of een bekende in de buurt of je een paar keer in de week met hun hond mag wandelen.

Voor de Maastrichtse onderzoekers, die onder de naam SLIM onderzoek doen naar het effect van bewegen ter voorkoming van diabetes is het zo klaar als een klontje. Meer bewegen in combinatie met een gezonder voedingspatroon of een dieet heeft overduidelijke effect op de gezondheid en de capaciteit van het lichaam om suikers op te nemen. Het krijgen van diabetes kan door voldoende beweging in combinatie met een gezond eetpatroon worden vermeden of uitgesteld en als je al diabetes hebt wordt de gevoeligheid voor glucose in je lichaam verbeterd. Een belangrijke factor bij het verkrijgen van dit resultaat is een goede begeleiding, ook wel levensstijl interventie genoemd. In het onderzoek werden mensen zeven keer per jaar gecoacht ten aanzien van hun eet- en leefgewoonten en bewegingspatroon. Het blijkt dus dat mensen die hun slechte gewoonten willen veranderen wel een stok achter de deur nodig hebben om de motivatie overeind te houden. Dat blijkt ook uit het feit dat bijna alle deelnemers aan de onderzoeken na 4 jaar hun nieuwe leefstijl toch weer gestaakt hebben.

Het SLIM programma krijgt daarom een vervolg. Men gaat onderzoek doen naar de reden waarom deelnemers hun nieuwe levensstijl staken. Ook zal onderzocht worden of de bereikte verbetering van de bloedsuikerwaarden tijdens de “trainingsperiode” voor langere tijd stand heeft gehouden.

Dit onderzoek ondersteunt de informatie die U ook in het boek “DiabetesVoorbij” kunt vinden. Bent U benieuwd naar de waardevolle informatie die u in het boek Diabetes Voorbij kunt vinden? Ga daarvoor naar de website www.diabetesvoorbij.com